donderdag 4 december 2008

Onderzoek naar de werking van Keurmerken en Claims



Door Tjeerd de Groot



Afgelopen jaar heb ik onderzoek gedaan naar: 'De invloed van keurmerk, claim en productsoort op de smaak en gezondheidsbeleving van de consument.' Het onderzoek richtte zich op zuivelartikelen. De aanleiding van dit onderzoek komt voort uit persoonlijke interesse naar keurmerken zoals het 'Ik Kies Bewust-logo' (IKB-logo) en het 'Klavertje vier' van Albert Heijn. Dankzij de gezondheidstrend die gaande is in Nederland, verschenen de laatste jaren op steeds meer producten een keurmerk en/of claim. Nieuwsgierig heb ik de opkomst van deze keurmerken gevolgd en heb ik geprobeerd de kracht van deze keurmerken in te schatten. Toch bleef ik met een aantal vragen zitten.

Bedrijven aanvankelijk geen interesse
Toen ik op zoek ging naar een geschikt onderwerp voor mijn Master Thesis aan de Universiteit Twente had ik niet het idee dat ik ook op iets af kon studeren waar mijn interesse had. Toch liet ik 'keurmerken' in een eerste gesprek op de Universiteit vallen. Gelijk was de dame van het afstudeerbureau enthousiast. Begeleiding door twee docenten, binnen de groep Marketing Communicatie en Consumentenpsychologie aan de Universiteit Twente, was snel gevonden. Een bedrijf dat een onderzoek naar keurmerken en claims wilde doen bleek minder makkelijk te vinden. Na een zoektocht van een maand ben ik 'alleen' verder gegaan mij beseffende dat het nut van het onderzoek later (wanneer de resultaten binnen waren) wel duidelijk zou worden.

Bruikbaarheid
Nu bijna een jaar later sta ik op het punt om mijn onderzoek te verdedigen. De uitkomsten van de studie zijn uniek, verassend en bruikbaar voor meerdere partijen. Hierbij moet worden gedacht aan:

  • Producenten (hoe zet je een keurmerk en een claim op een effectieve manier in? is een keurmerk wel zinvol voor mijn product categorie? hoe werkt een keurmerk in combinatie met een claim?)
  • Consumenten (hoe werken keurmerken en claims? hoe kan ik me wapenen tegen deze beinvloeding?)
  • Overheid (in de discussie die nu gaande is over het invoeren van één keurmerk kunnen de uitkomsten uit deze studie bijdragen aan besluitvorming en kunnen de uitkomsten bijdragen in de communicatie met verschillende belanghebbende partijen).
  • Wetenschap (dit onderzoek biedt een goed fundament voor verder onderzoek, dit is het eerste onderzoek dat ingaat op gezondheidskeurmerken in Nederland en wereldwijd de combinatie tussen claims en keurmerken).

Zeer binnenkort verschijnt er een persbericht op deze site waar in wordt gegaan op de belangrijkste uitkomsen uit het onderzoek. Op 18 december presenteer ik mijn uitkomsten op de Universiteit Twente in Enschede.