dinsdag 16 december 2008

Persbericht

Gezondheidskeurmerk schrikt consument af en kan de smaakbeleving beïnvloeden

Gezondheidsclaims en -keurmerken op zuivelproducten kunnen averechts werken voor de producent. Consumenten zijn minder snel geneigd om deze producten aan te schaffen. Tevens kunnen keurmerken de smaakbeleving van de consument negatief beïnvloeden. Dit komt naar voren uit onderzoek van Tjeerd de Groot van de Universiteit Twente.

Op steeds meer producten zijn ze te vinden: gezondheidsclaims en -keurmerken. Veelgeziene claims zijn ‘versterkt de weerstand’ en ‘goed voor hart en bloedvaten’; de meest bekende keurmerken zijn het ‘Ik Kies bewust’-logo en het ‘Gezonde Keuze Klavertje’van Albert Heijn. Tjeerd de Groot onderzocht onder andere of de aanwezigheid van een keurmerk en/of gezondheidsclaim bij zuivelproducten invloed heeft op het koopgedrag van de consument. Het bleek dat producten voorzien van een keurmerk en een claim de aankoopintentie van consumenten sterk verlaagt.

Marketinginstrument
Uit het onderzoek kwam verder naar voren dat de aanwezigheid van een gezondheidskeurmerk ten koste kan gaan van de smaakbeleving.
Wat precies de achterliggende reden is voor de daling van de aankoopintentie en smaakbeleving was geen onderdeel van het onderzoek. Zelf vermoedt de onderzoeker dat consumenten keurmerkmoe zijn, of dat ze de keurmerken puur zien als marketinginstrument.

Het onderzoek is uitgevoerd met twee verschillende zuivelproducten (karamelvla en magere yoghurt perzik). Voor beide producten werden vier condities getest (zonder gezondheidsclaim of -keurmerk, met enkel een keurmerk, met enkel een claim, met claim en keurmerk). Als claim werd ‘versterkt de weerstand’ gebruikt. Het keurmerk is speciaal voor de gelegenheid ontworpen, maar is geïnspireerd op het ‘Ik Kies Bewust’-logo. In totaal deden 169 consumenten mee aan het onderzoek.